aktualności

Pasjonujący, nadzwyczajny, niesamowity

27.07.2011

Świątynia wypełniona do ostatniego miejsca, owacje na stojąco, muzyka na najwyższym światowym poziomie. Krościenko nad Dunajcem dzięki Festiwalowi Muzyki Organowej staje się powoli ważnym miejscem na mapie „kultury wyższej ” Małopolski.

Słuchacze, którzy w niedzielne popołudnie zaszczycili Kościół pw. Chrystusa Dobrego Pasterza swoją obecnością byli świadkami świetnie zorganizowanego spektaklu muzycznego. Agnieszka Radwan-Stefańska, pomysłodawczyni oraz kierownik artystyczny Festiwalu, po raz kolejny udowodniła, że w Krościenku można zorganizować wydarzenie kulturalne z którego można być dumnym i które w sposób oczywisty promuje samą miejscowość i region Pienin.




Koncert rozpoczął Akademicki Chór Organum najstarszym utworem w literaturze muzyki polskiej - „Bogurodzicą”. Następnie w krościeńskiej świątyni zabrzmiały organy. Usłyszeliśmy znakomite wykonanie „Choral Song” angielskiego kompozytora Samuela Sebastiana Wesleya.




W pierwszej części publiczność „porwał” koncert organowy F-dur „Kukułka i Słowik” w mistrzowski sposób łączący brzmienie organów z zespołem instrumentalnym. Można było usłyszeć odgłosy wiosny, świergot tytułowych ptaków w dialogach pomiędzy solistką a instrumentalistami.




Po czteroczęściowym koncercie i delikatnym przerywniku organowym (Chorał z kantaty 147 „Jesus bleibet meine Freude”), Chór Organum zaprezentował publiczności utwór „O ziemio Polska”. Wykonanie pasjonujące z powodu obecności na koncercie samego kompozytora, Juliusza Łuciaka.




Wstępem do drugiej części koncertu była aranżacja na organy pieśni gospel „Singing I go” oraz drugi Koncert Organowy F-dur op.4 nr 4 G.F. Haendla.




Druga część kosztowała publiczność wiele wysiłku. Ręce bowiem same składały się do oklasków, których burza przebiegała przez świątynię po każdym wykonanym utworze. Melomani usłyszeli między innymi wirtuozowską Toccatę in G Theodora Duboisa w wykonaniu Agnieszki Radwan-Stefańskiej.




Całość zwieńczył chóralny ‘Oremus pro Pontifice Joanne Paulo Secundo’ Juliusza Łuciuka oraz wspólne wykonanie „Hymnu uwielbienia” tegoż kompozytora.




Dowodem sukcesu pierwszego z serii koncertów była owacja na stojąco, którą otrzymali zarówno artyści jak i organizatorzy. Całość koncertu mistrzowsko poprowadził krakowski dyrygent, Bogusław Grzybek.




Podsumowaniem i podziękowaniem artystów za wspaniałe przyjęcie w krościeńskiej świątyni było wspólne wykonanie słynnego „Alleluja” z Oratorium „Mesjasz” G.F. Haendla zadedykowane gospodarzowi, ks. Proboszczowi Stanisławowi Tumidajowi.




Kolejny koncert już w najbliższą niedzielę! Szczegóły w zapowiedzi „Musica Festiva”

Jakub Dyda
galeria zdjęć
komentarze