aktualności

Pierwsze koncerty Festiwalu Barok na Spiszu za nami

18.08.2017

Pierwszy wydłużony weekend koncertów festiwalu Barok na Spiszu za nami. Muzyką barokową wypełniły się wnętrza kościołów w Niedzicy, Łapszach Wyżnych i Kacwinie. Tematem przewodnim tegorocznej, bogatej odsłony festiwalu (siedem koncertów podczas dwóch tygodni) jest muzyka na dworach polskich lub z Polską związanych. Wszystko w otoczeniu przebogatego barokowego wyposażenia kościołów na Spiszu.

Zaczęło się 12 sierpnia w Niedzicy występem spiskiej formacji muzyki dawnej, zespołu Scepus Baroque, powołanej kilka lat temu jako orkiestra festiwalowa, a występująca tym razem pod kierunkiem Andrzeja Zawiszy. Usłyszeliśmy program Telemann w Polsce. W pierwszorzędnym wykonaniu zabrzmiały suity, sonaty i koncerty tego niemieckiego kompozytora, który bywał na ziemiach polskich w Żarach i Pszczynie. Muzyka pełna energii, żywiołowo wykonana przez zespół przekonująco prowadzony przez Zawiszę zakończył się koncertem na dwa flety e-moll (fantastyczna interpretacja solistek: Kseni Orłowskiej [flet traverso] i Michaeli Koudelkovej [flet prosty]), w którego ostatniej części pobrzmiewały echa muzyki góralskiej. Zespół otrzymał gromkie brawa, słuchacze doczekali się także bisu. Można powiedzieć, że owacjom nie było końca.

Drugi koncert 13 sierpnia w Łapszach Wyżnych przeniósł nas na dwór polskiej żony króla Francji Ludwika XV, królowej Marii Leszczyńskiej. Wystąpił polsko-francuski zespół Le Salon de la Paix, prowadzony od klawesynu przez Katarzynę Tomczak-Feltrin, której towarzyszyli Mathilde Cardon (mezzosopran), Ewa Chmielewska (skrzypce barokowe), Julien Feltrin (flet podłużny, flet traverso) i Piotr Młynarczyk (viola da gamba). Bardzo ciekawie ułożony program umożliwił słuchaczom małą podróż do Wersalu, by poddać się niezwykłemu czarowi muzyki francuskiej. Każdy artysta na tym koncercie miał możność zaprezentowania swoich umiejętności w interpretacji poszczególnych utworów. W utworach tutti wszyscy muzycy mieli okazję pokazać pełnię swoich możliwości.

Trzeci koncert 15 sierpnia w Kacwinie znowu zgromadził liczną publiczność, która przybyła także wcześniej na oprowadzanie po kościele, a przewodniczką była tym razem Beata Magiera z Kacwina. Wystąpił Goldberg Baroque Ensemble pod kierunkiem Andrzeja Szadejki. Ten gdański zespół zaprezentował dzieła baroku pisane i wykonywane w Gdańsku, kiedy miasto było u szczytu potęgi i bogactwa. Repertuar ten odkrywa i zespół, i jego szef artystyczny, zajmujący się badaniami muzyki gdańskiej i jej upowszechnianiem. Znowu zabrzmiała piękna muzyka, niezwykle rzadko obecna w salach koncertowych. Także i tutaj nie obyło się bez bisu, publiczność dziękowała owacją na stojąco. Na bis w Kacwinie na Spiszu zespół zagrał po raz pierwszy „Ante Oculos” gdańszczanina Johanna Balthasara Erbena na sopran i zespół instrumentalny.

Każdy koncert wprowadzał nas w inny świat barokowej muzyki, każdy prezentował inną estetykę. Łącznikiem tych trzech pierwszych koncertów były doskonałe interpretacje i wspaniałe oddanie emocji, które udzielały się słuchaczom, zasłuchanym w muzykę nie na co dzień dostępną. Po takie wartości warto przyjeżdżać na Spisz. Tutaj można zobaczyć i usłyszeć sztukę!

Organizatorem festiwalu jest Fundacja Kulturalny Szlak, mecenasami ZEW Niedzica SA i Pieniński Bank Spółdzielczy. Festiwal jest dofinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Województwo Małopolskie. Odbywa się także dzięki wsparciu gminy Łapsze Niżne i Bukowina Tatrzańska oraz partnerów Jurgów Ski, Kotelnica Białczańska, SHS Muzeum Zamek w Niedzicy, Orle Gniazdo w Sromowcach Wyżnych. Patronat honorowy nad festiwalem objęli Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, marszałek Małopolski Jacek Krupa, wójtowie gmin Łapsze Niżne Jakub Jamróz oraz Bukowina Tatrzańska Stanisław Łukaszczyk. Dyrektorem artystycznym jest Katarzyna Wiwer.

Źródło. Mat.prasowe
Op.JD

galeria zdjęć
komentarze