co, gdzie, kiedy

Kantaty Bacha w Chrzanowie

24.10.2018

Międzynarodowy Zespół Baroque Collegium 1685, pod dyrekcją Agnieszki Żarskiej zaprezentuje 24.10. b.r. w kościele pw. św. Mikołaja w Chrzanowie wybór z Kantat Jana Sebastiana Bacha. W programie koncertu znajdą się fragmenty bachowskich arcydzieł: Oratorium Wielkanocnego, Oratorium na Wniebowstąpienie, Kantat BWV 10 i 113 oraz jedna z bachowskich suit orkiestrowych. Arie altowe zaprezentuje Helena Poczykowska. Koncert będzie miał formę omawianą, a wśród słuchaczy znajdą się m.in. specjalnie zaproszeni seniorzy, zrzeszeni w chrzanowskim Uniwersytecie Trzeciego Wieku.

Koncert zostanie poprzedzony oryginalnymi, interaktywnymi zajęciami dla dzieci pn: „Barokowe kino akcji” z udziałem orkiestry i chóru. W organizację dziecięcej widowni włączają się aktywnie lokalne szkoły : Szkoła Podstawowa nr 3 oraz Szkoła Muzyczna. Głównym partnerem realizacji projektu jest Miejski Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji w Chrzanowie, który wspiera przedsięwzięcie organizacyjnie i promocyjnie.

Siedzibą Baroque Collegium 1685, zespołu zrzeszającego śpiewaków Szczawnickiego Chóru Kameralnego oraz znakomitych instrumentalistów polskich i międzynarodowych, w tym orkiestrę barokową Musica Florea z Pragi czeskiej, jest Szczawnica. Tutaj też , w Dworku Gościnnym – dzięki uprzejmości Rodziny Państwa Mańkowskich, odbędą się próby do bachowskiego projektu.

Wydarzenia organizowane są w ramach projektu pn.: „Wielkanoc Jana Sebastiana Bacha - koncert dla seniorów i zajęcia interaktywne dla dzieci”, organizowanego przez stowarzyszenie Szczawnicki Chór Kameralny we współpracy z orkiestrą Musica Florea Praha, Miastem Chrzanów oraz chrzanowskimi instytucjami i organizacjami: Miejskim Ośrodkiem Kultury, Sportu i Rekreacji, Stowarzyszeniem Uniwersytet Trzeciego Wieku, Państwową Szkołą Muzyczną I st., Szkołą Podstawową nr 3, Parafią św. Mikołaja; a także z Grupą Thermaleo & Uzdrowisko Szczawnica oraz Fundacją Andrzeja Mańkowskiego. Zadanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, w ramach programu „Kultura Dostępna”.

 

o artystach:

Baroque Collegium 1685 to międzynarodowy zespół, koncentrujący się  na udostępnianiu i przybliżaniu muzyki baroku, a w szczególności dzieł oratoryjno-kantatowych. Inicjatorką powstania Collegium oraz dyrektorem artystycznym jest Agnieszka Żarska. Trzon zespołu śpiewaczego Baroque Collegium tworzą członkowie Szczawnickiego Chóru Kameralnego, od 10 lat zgłębiającego i propagującego polifonię chóralną różnych epok oraz współpracujący projektowo śpiewacy i soliści. Szczawnicki Chór Kameralny prezentuje profesjonalny poziom wykonawczy, koncertował m.in.: na festiwalach w Polsce, na Słowacji i w Czechach (Festiwal Jubilaei Cantus w Nowym Sączu, Festiwal Staromiejski w Bratysławie, Festiwal Muzyki Dawnej w  Spisskiej Sobocie, Festiwal Musica Figurata w Zeliv, Międzynarodowy Festiwal Barokowe Eksploracje.)

Zespół instrumentalny Baroque Collegium 1685 zrzesza znakomitych polskich i zagranicznych muzyków nurtu HIP związanych m.in. z  orkiestrą  Musica Florea . Orkiestra została założona w 1992 roku jako jedna z pierwszych poważnych inicjatyw w dziedzinie stylistycznie świadomej interpretacji muzyki dawnej w Czechach. Jej założycielem jest wiolonczelista i dyrygent Marek Štryncl. Repertuar zespołu obejmuje instrumentalną muzykę kameralną, świecką i sakralną muzykę wokalno-instrumentalną, koncerty orkiestrowe i monumentalne, symfoniczne i operowe dzieła od wczesnego baroku do XX wieku. Zespół koncertuje na najważniejszych festiwalach na świecie i współpracuje z wybitnymi solistami i zespołami (m.in.: Haną Blazikovą, Magdaleną Kozeną, Philippe Jaroussky, Nancy Argenta). Otrzymał wiele prestiżowych nagród m.in. francuski Diapason d’Or za nagranie J.D. Zelenki Missa Trinitatis Sanctissimae .

Baroque Collegium 1685  zainaugurowało swoją działalność w kwietniu 2016 roku, prezentując Oratorium Wielkanocne BWV 249 J.S.Bacha w ramach cyklu Bach200UW w Warszawie na zaproszenie Uniwersytetu Warszawskiego. W 2017 roku Zespół m.in. ponownie gościł w Warszawie a także inaugurował Międzynarodowy Festiwal Gorczyckiego na Śląsku prezentując Kantaty J.S.Bacha.

W bieżącym roku Zespół podjął współpracę artystyczna z jednym z najwybitniejszych interpretatorów muzyki Bacha na świecie, holenderskim basem - Peterem Kooij.
 

Agnieszka Żarska - muzykolog, chórmistrz, dyrygent, manager kultury (Instytut Muzykologii KUL-dyplom z wyróżnieniem, podyplomowe studia Zarządzania Kulturą na UJ). Współzałożycielka Szczawnickiego Chóru Kameralnego, inicjatorka i kierownik  projektów artystycznych zespołu, współpracującego z orkiestrami oraz solistami nurtu HIP (Musica Aeterna Bratislava, Musica Florea, Extempore).

Pomysłodawczyni i dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu „Barokowe Eksploracje” nagrodzonego w 2015 r. „Perłą Pienin” za promocję Szczawnicy oraz regionu w Polsce i za granicą. W ramach Festiwalu organizuje koncerty oratoryjno-kantatowe, recitale wirtuozowskie oraz polskie premiery barokowych oper: „Armida” G.Scarlattiego, opera koronacyjna „Costanza e fortezza” J.J.Fuxa, opera-balet „Terpsichore” G.F.Haendla, opera pasticcio „Muzio Scevola”-Amadei, Bononcini Haendel.

Jest założycielką i kierownikiem artystycznym międzynarodowego Baroque Collegium 1685 zrzeszającego grono znakomitych śpiewaków i instrumentalistów – wirtuozów. Jako dyrygent, zrealizowała m.in. wybór z Kantat J.S.Bacha, Oratorium „Mesjasz” oraz Chandos Anthems G.F.Haendla, dzieła C.Monteverdiego, M.A.Charpentiera, M.R.Delalande, muzykę środkowo-europejską: S.Capricorniusa, M.Mielczewskiego, M.Zieleńskiego, a ponadto szeroki repertuar a cappella od chorału gregoriańskiego do muzyki współczesnej, w tym premierowe wykonania miniatur a cappella, napisanych specjalnie dla Szczawnickiego Chóru Kameralnego. Wraz ze swoimi zespołami koncertowała na Festiwalach w Polsce, Czechach , na Węgrzech i na Słowacji, podczas prestiżowych cykli i festiwali takich jak BACH200 UW oraz Gorczycki Festival.

W bieżącym roku podjęła współpracę artystyczną z jednym z najwybitniejszych interpretatorów muzyki J.S.Bacha na świecie, holenderskim śpiewakiem - Peterem Kooij.

 

Helena Poczykowska - specjalizuje się w wykonawstwie muzyki dawnej i współczesnej. W jej repertuarze znajdują się najważniejsze dzieła oratoryjne J.S.Bacha, G.F.Haendla, J.Haydna i W.A.Mozarta oraz szereg partii operowych XVII i XVIII wiecznych. Związana z Capellą Cracoviensis, dużą część działalności artystycznej poświęca kameralistyce, wykonując muzykę wokalną  od Josquin'a Desprez do Arvo Pärta. Również recitale pieśni zajmują stałe miejsce w jej repertuarze.

W roku 2008 z wyróżnieniem ukończyła Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie śpiewu Prof. Agnieszki Monasterskiej. Umiejętności wokalne doskonali pod kierunkiem Prof. Ingrid Kremling oraz podczas specjalistycznych kursów interpretacji muzyki dawnej prowadzonych przez m.in. Jill Feldman, Claire Lefilliatre, Charlesa Danielsa, Jana van Elsackera oraz Petera Kooija.

Koncertuje w kraju i za granicą, dzieląc scenę z dyrygentami takimi, jak m.in. Andrew Parrott, Philipp Herreweghe, Vincent Dumestre, Ottavio Dantone, Fabio Bonizzoni oraz zespołami, jak Collegium Vocale Gent, Le Poème Harmonique, Accademia Bizantina, Musica Florea. Bierze udział w prestiżowych imprezach muzycznych, takich jak: Misteria Paschalia, Opera Rara, Festiwal Oper Barokowych Dramma per Musica, Olavsfestdagene (Trondheim), Svatováclavský hudební festiwal (Ostrava), Händel-Festspiele (Halle). Wzięła udział w światowej premierze opery sakralnej Antonio Draghiego "Il Terremoto", pod dyrekcją Vincenta Dumestra i w reżyserii Benjamina Lazara. Spektakl zrealizowany został we współpracy z francuską telewizją Mezzo.

komentarze