aktualności

Barok na Spiszu

28.08.2024

Tegoroczny dwunasty festiwal Barok na Spiszu zaczął się 15 sierpnia nietypowo prologiem na... Orawie! Po raz pierwszy spiski festiwal zagościł w drewnianym kościele św. Jana Chrzciciela w Orawce. Głównym bohaterem tego wieczoru były tutejsze organy, a koncert zatytułowany "Organy AD 1670" w wykonaniu organistki Małgorzaty Trzaskalik-Wyrwy oraz sopranistki Katarzyny Wiwer zachwycił licznie zgromadzoną publiczność, wypełniającą wszystkie miejsca w orawczańskim kościele.

Jak to dzieje się na każdym koncercie festiwalu Barok na Spiszu publiczność "zobaczyła i usłyszała sztukę", a więc przed koncertem brała udział w oprowadzaniu po kościele pod przewodnictwem orawczańskiej przewodniczki Lucyny Borczuch, a podczas koncertu z zainteresowaniem słuchała mini wykładu o tutejszych organach.
Ciekawy program składający się z dawnej muzyki z polskich tabulator organowych oraz z innych miniatur organowych zainteresował publiczność i stał się prawdziwym świętem muzycznym w Orawce!
 
Prowadzący koncert Rafał Monita, dyrektor wykonawczy festiwalu, złożył podziękowania na ręce proboszcza kościoła świętego Jana Chrzciciela w Orawce Wojciecha Mozdyniewicza, który zaprosił festiwal w tym roku do Orawki. Koncert zaszczyciły również władze Gminy Jabłonka.
A pierwszy koncert festiwalu już na Spiszu odbył się kolejnego dnia w Jurgowie w zabytkowym, drewnianym kościele św. Sebastiana. Wystąpiły wspólnie dwa zespoły: Donne Armoniche i Scepus Baroque w żeńskiej obsadzie w programie pod tytułem "Anioły zza klasztornej kraty", prezentującym niezwykle rzadko wykonywaną muzykę barokowych kompozytorek zakonnych. Program zabrzmiał pięknie, a prezentowane kompozycje w niczym nie ustępowały kunsztem utworom znanych kompozytorów, za to emanowały niezwykłym żarem zawartym w tekstach pięknie ujętych muzycznie. Koncert dopełniły teksty najbardziej znanej na świecie benedyktynki, również śpiewaczki i kompozytorki, Hildegardy z Bingen, w autorskim tłumaczeniu oraz wykonaniu Katarzyny Wiwer. Publiczność gorąco przyjęła ten program i artystki na bis wykonały pieśń "Gwiazdo morza głębokiego" pochodzącą z kancjonałów staniąteckich - ten piękny, pełen modlitewnego żaru utwór dopełnił niezwykłej atmosfery koncertu. Oprowadzanie po kościele prowadził Józef Górka.
 
17 sierpnia w kościele św. Walentego w Krempachach w programie "Serce gamby" zabrzmiały dwie viole da gamba, czyli duet Justyny i Piotra Młynarczyków. Koncert ten zabrzmiał wręcz mistycznie w ten sobotni wieczór w wyjątkowym, bo położonym na cmentarzu w Krempachach kościele św. Walentego przy świecach i dyskretnym oświetleniu.  
Duet viol wspaniale zaprezentował znane i mniej znane utwory z literatury gambowej, mini wykład przybliżył słuchaczom historię, sposób gry oraz oraz ciekawostki ze świata violi da gamba, a sam koncert pozostawił niezapomniane wrażenia. Po kościele oprowadził proboszcz ks Zbigniew Ścisłowicz.
Czwarty koncert festiwalowy odbył się 22 sierpnia w kościele św. Bartłomieja w Niedzicy, gdzie wystąpił zespół Tubicinatores Gedanenses pod kierunkiem Pawła Hulisza. W programie "Fanfary i piszczkowie wieżowi" zabrzmiały cztery trąbki barokowe i kotły barokowe. Koncert prezentujący różne oblicza muzyki pisanej na zespół trąbek zabrzmiał podniośle we wspaniałym barokowym wnętrzu niedzickiego kościoła, a mini wykład Pawła Hulisza wpleciony w treść koncertu ukazał dzieje trąbki, a także historię i znaczenie gildii trębaczy w dawnym Gdańsku. Zarówno muzyka, jak i publiczność wypełniła cały kościół, nie obyło się również bez bisów, gdzie trębacze ukazali również swoje drugie oblicze, śpiewając pieśń weselną na cztery głosy. Oprowadzanie po kościele zaprezentowała Maria Waniczek.
 
Koncert finałowy festiwalu Barok na Spiszu odbył się 24 sierpnia w kościele św. Stanisława we Frydmanie i zaczął się oprowadzaniem po kościele przez Piotra Wojtaszka. W żywiołowym koncercie zatytułowanym "W objęciach rytmu" wystąpił zespół Cornu Copiae pod kierunkiem Karoliny Habało z gościnnym udziałem Katarzyny Wiwer. I rzeczywiście różnorakie rytmy opanowały ten program, rozgrzewając publiczność, a świetny mini wykład Karoliny Habało poprowadził przez ich różnorakie niuanse i znaczenia. Muzyka wypełniła cały kościół i wprowadziła słuchaczy w muzyczny trans, a publiczność licznie zgromadzona we frydmańskim kościele zgotowała wykonawcom wielki aplauz głośno domagając się bisów. To było piękne zakończenie festiwalu sprawiające, że z niecierpliwością czekamy na kolejny.
Organizatorem festiwalu jest Fundacja Kulturalny Szlak, mecenasami tegorocznej edycji byli: Województwo Małopolskie, ZEW Niedzica SA oraz Bank Spółdzielczy Ziem Górskich Karpatia. 

Organizatorzy
fot. Jan Świdroń
reklama
komentarze
reklama
najnowsze ogłoszenia
już wkróce
  • 12 10.2024
reklama
dołącz do nas