KONCERT„ZACHOR ZNACZY PAMIĘTAJ”
KONCERT„ZACHOR ZNACZY PAMIĘTAJ”
oraz autentyczny humor żydowski w wykonaniu artystów Teatru Żydowskiego
Wystąpią: Anna Cisak (prowadzenie, śpiew), Henryk Rajfer (śpiew), Marek Węglarski (śpiew) Natalii Hakim (klarnet),Paweł Pierzchała (piano), Jarek Wilkosz (kontrabas), Kamil Błoniarz (akordeon).
Scenariusz i reżyseria: Anna Cisak
Kierownictwo muzyczne: Paweł Pierzchała
Czas trwania koncertu: około 75 minut
Informacje o artystach:
Anna Cisak: absolwentka Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie na kierunku pedagogika społeczno-opiekuńcza, studiów podyplomowych na Uniwersytecie Jagiellońskim (administracja publiczna, prawo zamówień publicznych, prawo karne skarbowe i gospodarcze, zarządzanie kulturą). Ukończyła również Studium Terapii przez Sztukę przy Teatrze Ludowym w Krakowie, Krakowskie Studio Teatralne DRAMA oraz Zarządzanie projektem na Uniwersytecie Warszawskim. Występuje w kraju i za granicą. Współpracuje m.in. z artystami Piwnicy pod Baranami, Teatru Żydowskiego w Warszawie. Przez wiele lat współpracowała z Leopoldem Kozłowskim -„Ostatnim Klezmerem Galicji”. W pierwszą rocznicę śmierci Leopolda Kozłowskiego przygotowała wystawę fotografii Mistrza pod tytułem: BO ON JEST KLEZMER. Jest to jedyna taka wystawa w Polsce i najprawdopodobniej na świecie. Jest też autorką artykułów o tematyce żydowskiej, jak też recenzji teatralnych. Ponadto jest prezesem fundacji „JESTEŚMY MUZYKĄ” oraz członkiem rady Fundacji „MOST POKOLEŃ KMICICA”.
Henryk Rajfer: od 1973 roku związany z Teatrem Żydowskim w Warszawie. W latach 1973- 1977 był adeptem studium aktorskiego przy Teatrze Żydowskim, następnie w 1982 zdał egzamin eksternistyczny dla aktorów dramatu. Współpracował z reżyserami takimi jak Juliusz Berger, Piotr Cieplak, Dorota Igantjew, Maja Kleczewska, Waldemar Krygier, Paweł Paszta, Elżbieta Protakiewicz, Jakub Rotbaum, Jan Różewicz, Maciej Sławiński, Monika Strzępka,Jan Szurmiej, Szymon Szurmiej, Gołda Tencer, Michał Zadara. Współpracował z Teatrem Śląskim im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach gdzie wystąpił w przedstawieniu „Badenheim 1939” w reżyserii Piotra Szarszy oraz z Teatrem Telewizji („O prawo głosu”, „Kamienica na Nalewkach”, „Dybuk”, „Niezłomny z Nazaretu”, „Proces Rudolfa Hossa”). Zagrał również w wielu filmach m.in.: „Francuski numer”, „Dublerzy”, „Podróż Niny”, „Austeria”, „Komedianci”, „Gwiazdy na dachu” oraz serialach „Czas honoru”, „Przeprowadzki”, „Miodowe lata”, „Boża podszewka”. Pracował jako asystent reżysera przy spektaklach „…I stał się cud”, „Walizka”.
Marek Węglarski: ukończył Studio Aktorskie przy Teatrze Żydowskim w Warszawie, następnie w 1982 roku zdał eksternistyczny egzamin dla aktorów dramatu. Od początku grał niemal we wszystkich przedstawieniach Teatru Żydowskiego. Współpracował z reżyserami takimi jak Juliusz Berger, Piotr Cieplak, Dorota Ignatjew, Maja Kleczewska, Paweł Paszta, Elżbieta Protakiewicz, Jan Różewicz, Anna Smolar, Tomasz Szczepanek, Jan Szurmiej, Szymon Szurmiej, Gołda Tencer, Michał Zadara. Pracował jako asystent reżysera przy spektaklach: „Wielka wygrana”, „Ballada o ślubnym welonie”, „Błądzące gwiazdy”, „Uriel Akosta”, „Ballada o brunatnym teatrze”, „Joszke Muzykant”. Współpracował z Teatrem Telewizji, gdzie zagrał w: „Kamienicy na Nalewkach, „Dokumencie podróży” oraz w „Pieśni o zamordowanym żydowskim narodzie”. Można go również zobaczyć w kilku filmach: „Austerii”, „
Paweł Pierzchała: absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie. Od 2000 roku związany z kabaretem Piwnica pod Baranami. Współpracował także z Teatrem Bagatela w Krakowie (spektakl „Wigilia Apokalipsy” do tekstów Adama Ochwanowskiego), jest także kierownikiem muzycznym spektaklu „Szczęśliwe Piosenki Marka Grechuty”, wyprodukowanego przez Teatr Szczęście Andrzeja Talkowskiego. Koncertował w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Szwecji, Norwegii, Słowacji, Rosji, Ukrainie, Wielkiej Brytanii, Kanadzie. Odbył liczne kursy mistrzowskie muzyki klasycznej (m.in. Harald Vogel, Ludger Lohmann, Simon Preston, Jean-Pierre Lecaudey, Zsigmond Szathmary) i jazzowej (Rick van Matre, Isidore Rudnick, Leszek Kułakowski). Kompozytor muzyki dla Piwnicy pod Baranami. Ponadto tworzy muzykę do dzieł klasycznych poetów (Leśmian, Lechoń, Mickiewicz, Bursa, Witkacy), jak i poetów młodego pokolenia (Dariusz Wasilewski, Sergiusz Orłowski, Aneta Ryncarz).W ramach współpracy z poetą Michałem Zabłockim napisał muzykę do spektaklu komediowego „Superciężka Papierowa czyli Szymborska kontra Gołota”, oraz do monodramu „W niepokoju”, wykonywanego przez Urszulę Makosz. Udziela się także jako muzyk sesyjny, nagrywając z wieloma artystami scen krakowskich, m.in. płyty „Bluer than Blue” (z Urszulą Makosz, Michałem Półtorakiem i Christianem Dawidem), „Żongler dwusturęki” (z wierszami Wiesława Dymnego w wykonaniu aktorów PWST w Krakowie) i wiele innych. Dokonał także nagrań płytowych wydanych na rynek niemiecki i szwajcarski, zawierających klasyczne utwory epoki baroku (z oboistą Łukaszem Kortą). Jako instrumentalista, kompozytor i aranżer udziela się w rozmaitych projektach muzycznych o szerokim spektrum tematyki i stylów – od muzyki alternatywnej z wpływami jazzu, poprzez brzmienia etniczne, aż po awangardę. Jest pomysłodawcą i głównym animatorem najnowszego swojego projektu noszącego nazwę „Geometria”, nad którym obecnie pracuje. Jest on oparty na wprowadzeniu autorskiej notacji muzycznej (rezygnacji z tradycyjnego zapisu nutowego), idei improwizacyjnego współtworzenia oraz próbie łączenia gatunków, głównie dźwięku z obrazem multimedialnym.
Natali Hakim - absolwentka szkoły muzycznej I i II stopnia w Krakowie. Z wyróżnieniem ukończyła klasę klarnetu u prof. Pawła Krauzowicza. W 2024 rozpoczęła studia na Akademii Muzycznej w Krakowie. Jest laureatką wielu prestiżowych konkursów w Polsce i za granicą m.in. we Włoszech, Wielkiej Brytanii, Japonii i Serbii. Za swoje muzyczne osiągnięcia wielokrotnie otrzymywała stypendia artystyczne. Jako solistka występowała z Narodową Orkiestrą Dętą w Lubinie, a z orkiestrą symfoniczną "Jozefina" uczestniczyła w wielu projektach i koncertach m. in. w Hiszpanii i Teatrze Wielkim w Warszawie. Uczestniczyła w licznych kursach mistrzowskich pod okiem wybitnych artystów. Razem z orkiestrą w Jerozolimie koncertowała w Teatrze Jerozolimskim, w YadVashem i Petahtikva. Brała udział również w klezmerskich kursach w Jerozolimie, a także w klezmerskich warsztatach w Krakowie. Z zamiłowania gra na fortepianie, a także interesuje się dyrygenturą i kompozycją. Uczestniczy w różnych eventach kulturalnych gdzie dzieli się swym muzycznym zamiłowaniem.
