aktualności

Młodzież szczawnickiego gimnazjum na „Dniach Europy” w Oliveto Citra

15.05.2017

5 maja gimnazjaliści wraz z nauczycielkami panią Katarzyną Ciesielką i Anną Marcińską oraz przedstawicielami władz miejskich - v-c przewodniczącą Rady Miejskiej panią Zofią Krępą i Sekretarzem Miasta panem Tomaszem Ciesielką wyruszyli w daleką, trwającą ponad 20 godzin, podróż do włoskiego miasta Oliveto Citra. Emocje związane z poznaniem nowych przyjaciół i miejsc pokonywały zmęczenie.

6 maja dotarliśmy do Neapolu, a stamtąd do Oliveto Citra, urokliwego  miasteczka na południu Włoch. Po krótkim odpoczynku gospodarze spotkania zaprosili nas na spacer po ich miejscowości i na pyszne włoskie lody. Wieczorem powitano nas uroczystą kolacją.

7 maja po śniadaniu pojechaliśmy na wycieczkę do Pompei. Był to dzień pełen wrażeń. Starożytne miasto z Wezuwiuszem w tle przywitało nas cudowną pogodą. Podziwialiśmy ruiny domów, świątyń, przedmioty, zobaczyliśmy ciała ludzi zastygłe w lawie i popiele wulkanicznym Wezuwiusza. Miasto budzi respekt i szacunek. W drodze powrotnej z Pompei zobaczyliśmy Salerno – piękne portowe miasto. Pełni wrażeń, opaleni powróciliśmy na pyszną kolację, przed którą zdążyliśmy uczestniczyć we Mszy Świętej, w barokowym kościele.

8 maja zostaliśmy zaproszeni do szkoły, w której powitał nas burmistrz Oliveto Citra oraz pani dyrektor i grono nauczycielskie. Wielką niespodzianką dla nas było odśpiewanie i odegranie przez włoską młodzież Mazurka Dąbrowskiego w języku polskim. Mieliśmy okazję zwiedzić szkołę i zobaczyć w niej kilka lekcji. Zjedliśmy również wspólny posiłek z rówieśnikami, szlifując język angielski i włoski. Po południu zaproszono nas na rozgrywki sportowe. Dzień zakończył się oczywiście pyszną kolacją.

9 maja był najważniejszym punktem wizyty w Oliveto Citra. Na organizowany „Dzień Europy” przybyły wszystkie miasta partnerskie włoskiej miejscowości. Odbyła się uroczysta gala, na której podkreślano ideę wspólnej Europy, której losy zależą przede wszystkim od młodych ludzi. Młodzież przedstawiała swoje wizje wspólnoty europejskiej. Nasz występ zaprezentowany w całości w języku angielskim dotyczył historii Polski i jej przystąpienia do Unii Europejskiej, został bardzo ciepło przyjęty i nagrodzony gromkimi brawami. Przedstawiciele naszego miasta przekazali burmistrzowi Oliveto Citra i dyrektorowi tamtejszej szkoły pamiątkowe tryptyki autorstwa Pani Anny Madei.

Po części oficjalnej młodzież uczestnicząca w spotkaniu wyszła na zewnątrz i na placu przed aulą utworzyła wspólny taneczny krąg. Zabawa pozwoliła nawiązać nowe przyjaźnie. Kolejnym punktem dnia był uroczysty obiad z przedstawicielami władz miast partnerskich. Zaproszono nas również na zwiedzenie głównych zabytków miasta, w tym pięknego kościoła i  XII- wiecznego zamku. Dzień podsumowaliśmy długą kolacją.

10 maja po śniadaniu pojechaliśmy zwiedzić starożytne miasto Posejdona – Paestum. Jest to jeden z najważniejszych parków   archeologicznych w Europie. Podziwialiśmy np. wspaniałe zabytki i najstarsze freski na świecie. W odwiedzonym przez nas muzeum zgromadzone zostały liczne pamiątki związane z kolonizacją grecką na tym obszarze i czasami rzymskimi. W drodze powrotnej do hotelu pojechaliśmy na plażę, by zobaczyć Morze Tyrreńskie. Dzień zakończyła uroczysta kolacja pożegnalna z władzami miejskimi przy neapolitańskiej muzyce.

11 maja niestety nadszedł dzień wyjazdu i czas pożegnania. Mamy nadzieję, że zawarte znajomości przetrwają, a młodzież z naszych krajów będzie pielęgnowała ideę wspólnej Europy i pokoju na świecie.

12 maja zmęczeni, ale szczęśliwi powróciliśmy do Szczawnicy.

Młodzież szczawnickiego gimnazjum wraz dyrekcją i  opiekunami składa Panu Burmistrzowi Grzegorzowi Niezgodzie i pracownikom Urzędu serdeczne podziękowania za zorganizowanie tak wspaniałego, pełnego wrażeń i pouczającego wyjazdu.